Kép és szöveg: ©Rédley Tamás
Lélekiskola Lábnyikban
Kétnyelvû
felirat a moldvai falucska új épületén: Lábnyiki gyerekek háza. A házszentelésre
május 6-án gyûltek össze gyerekek, szülõk, oktatók és a külföldi
vendégek. Volt autentikus és „kortárs” népzene, lakodalmi hangulat, pálinka
és jókedv, s a gyerekek csodálatára öblítõs vécé és
csapból folyó víz is – mindez politikamentesen. A Moldvai Csángómagyarok Szövetségének
(MCSMSZ) kezdeményezésére épült ház az elsõ új iskolája
a moldvai magyarságnak. Rédley Tamás riportja.
Csángóföld keleti peremén, Bákótól
harminc kilométerre keletre találjuk Lábnyikot (Vladnic). A megélhetés a többi
faluhoz képest itt a legnehezebb. A fiatalok, ha tudnak, külföldre mennek dolgozni, sokszor végleg.
Ha visszajönnek, egy-két gyerekes családot alapítanak. Akik maradnak, jóval több
gyereket vállalnak. Így a lakosság lélekszáma állandó. Az alig
ezerfõs falucskában Száva Csanád és Schmidt Dániel kezdték el
az MCSMSZ szervezésében az oktatói munkát 2003-ban. Manapság százhúszan
részesülnek anyanyelvi oktatásban. Az eddigi iskola a falu szélén volt egy bérleményben.
A tanítók pár négyzetméteres, szûk helyen tartották az órákat,
szállásuk acélidegzetet kívánt az éjszakai patkányinvázió
miatt. A messzebb lakó gyerekek el is maradtak az órákról. Az áldatlan állapot
felszámolására 2006-ban nyílt lehetõség, amikor sikerült viszonylag
jó helyen, az állami iskolától kétszáz méterre telket vásárolni
a Gödöllõi Új Forrás Polgári Kör gyûjtésének köszönhetõen,
és megkezdõdhetett a várva várt építkezés. A ház tervezését
egy kanadai magyar építészmérnök, Horváth Ferenc, valamint a Kanadai Magyar
Mérnök Egyesület ingyen vállalta, sajátos távtervezéssel. A statikai
számításokhoz talajmintát kértek postán, ugyanígy az építkezés
folyamatáról, valamint minden tevékenységrõl, fázisról fotókat,
jelentéseket küldtek, kaptak. A kivitelezést a csángókra bízták.
A megbízást a munkára egy diószegi (Bákó megye) vállalkozó
nyerte el a négy moldvai pályázó közül. Az eredetileg három hónapos
határidõre vállalt építkezést 2006 júliusában kezdték
el, de a tanítók már idén kora tavasszal elmenekültek a régi helyükrõl
a még épülõfélben lévõ házba – vállalva minden, vagyis
bármilyen nehézséget. Így az oktatás is már hetekkel ezelõtt elkezdõdött
az iskolában, bár a zsalukat rendszeresen csapkodta a szél, a gyengén rögzített
zsindelyt pedig nemegyszer lefújta. Moldvában a határidõk már csak ilyenek,
mindenki megszokta.

A
falu csudája.
A többi csángó település oktatói gyülekeztek elsõként
az új épületben. Próbálták eltüntetni az építkezés
nyomait a mostani ünnepségre, de néhány apró munka még így is a
diószegiekre vár. A tetõtéri feljárót meg a kaput a megnyitó elõtti
napon még ácsolták, szintúgy a gyekekek háza feliraton is még száradt
a festék. Ez egyébként a második magyar nyelvû tábla Moldvában
(az elsõ Bákóban jelzi az MCSMSZ központját). Igaz, a csángómagyar
felnõttek nagy része nem tud anyanyelvén olvasni. A domboldalra felnyúló kert
fele még maradék lécekkel, deszkákkal zsúfolt, de mögötte már
a facsemeték várják a szebb holnapot.
A 300.000 új lej értékû házban külön mosdó áll a diákok
rendelkezésére. Használatára már hetek óta tanítják a gyerekeket,
mivel sokan itt láttak elõször meleg vizes csapot, öblítõs vécét,
zuhanyzót. Az órák elõtti mosakodás mára már gyakorlattá
vált. A mozdulatok még nem annyira. Sok szülõ is gyakran látogat erre, a falu
csudájára jár e fényûzésnek. A másik különlegessége
a háznak a magas mennyezet. Hagyományosan legfeljebb kétméteres a csángó
házak belmagassága, de találkoztam derékhajlító, 170 centiméter
magas szobával is. Ebbõl is sejthetõ a csángók átlagmagassága.

A nagyméretû osztályterem alig felében sorakoznak padok, mivel átlagosan 10-15
diákot oktatnak itt. A többi helyen ugrálópados játszótér lett kialakítva.
A tanítók barátságosan berendezett szobáit a konyha és a fürdõszoba
egészíti ki. Az emeleten többágyas vendégterem várja az ide látogatókat.
Fent mosdóra már nem futotta. Ráadásul itt az ajtómagasság már
helyire sikeredett, 180 cm feletti vendégnek hajolnia kell.
Felvetõdhet a kérdés, miért éppen Lábnyikban épült magyar
iskola, hiszen a többi csángó faluhoz képest kicsinek, eldugottnak és a legszegényebbnek
mondható a település. Más, a lábnyikinál nagyobb lélekszámú
környékbeli falvakban semmilyen oktatás, így épület sincs.
Orbán Attila, az iskola tanítója elmondta, szerencséjük volt, hogy sikerült
telket kapni a faluban, ugyanis más településen szinte képtelenség eladó
telket, házat találni. (Magyarfaluban három éve keresik a helyet, holott a pénz
is megvan a vásárláshoz, de a helybeliek tartanak attól, hogy a magyar iskolának
adják bérbe üres ingatlanukat.) Az épület emeletén kialakított vendégváró
helyiségek remélhetõleg idecsalják az utazókat, így a falu is valamelyest
profitálhat a turizmusból. Évek múlva talán az idegenforgalomból fog
megélni a jövevényre ma még rácsodálkozó falucska – tette hozzá
Attila.
Elázott megnyitó. Az ünnepség
napja egy kis incidenssel kezdõdött: az utcán a közelben mozdulatlanságig elvert
egy „fehérnépet” részeg „embere”, majd az áldozatot szolidan egy ökrös szekérre
tették, és el is lett rendezve a dolog. A faluban az alkoholizmus együtt jár a szegénységgel.
A román nyelvû miséken gyakran inti is a híveit a pap: ne igyon a nyáj annyit!
Intelme hatástalan. A puritán berendezésû kocsmáknak nagy a forgalmuk.
Ugyanakkor hihetetlennek hangzik, de az uniós csatlakozás óta Lábnyik fél tucat
kocsmájából teljesen kitiltották a dohányzást. Kézzel írott
szöveg figyelmeztet erre – románul. A nép így, ha esik, ha fagy,az elõtéren
szívja a bagót, de a szabály az szabály.
Déltájt már gyülekeztek a magyarországi vendégek, tüsténkedtek
a helyi asszonyok, bár lassan eleredt az esõ. Elkészült a galuska, megsült a házi
kenyér, nagy mûanyag lavórokba aprították a pityókasalátát.
A kerítésekre falvédõket, szentképeket aggattak, a ház elõtti
kereszteket díszítgették. Az alkalmi oltárra került a frissen vágott orgonacsokor,
a szintetizátoros kíséret is beállt, az utolsókat fújták a mikrofonba.
A nép a templomból is lassan megérkezett. A padok megteltek emberekkel, az ernyõk alatt
elcsendesedett a nép, elkezdõdhetett az ünnepség.
Példás kollegialitás. Az eseményre hivatalos
volt a helyi katolikus pap és a polgármester is, de a nép elõtt nem vállalták
magukat. A helyiek szerint féltek, õk tudják, kitõl. Vagy õk sem. Számos
külföldi vendég is elmaradt, de a vasárnapi idõpont a nagy távolság,
a hosszú utazás miatt kevés embernek volt alkalmas. Ugyanakkor nagy meglepetésre megjelentek
a helyi iskola román tanítói, akik barátságosan nyugtázták, milyen
szép épülettel is gazdagodott a falu. Más településen enyhén szólva
nem nézik jó szemmel az efféle gyarapodást, fõleg május környékén,
amikor a magyar anyanyelvi oktatást kérelmezõ beadványok leadási határideje
van. Bár a törvény ezt biztosítja, helyi szinten durva jogsértésekrõl
számolt be az MCSMSZ. Lujzikalagorban az iskola igazgatója, a tanári kar jó része,
valamint a helyi tanács képviselõi megfogadták maguknak, hogy addig munkálkodnak,
amíg minden szülõt meg nem gyõznek, vonják vissza az anyanyelvi oktatásra
vonatkozó kérelmüket. Elhangzott az a javaslat is, hogy falugyûlést kellene szervezni,
hogy azon a nép határolódjon el ezektõl a „magyarosítási kísérletektõl”,
illetve hogy ott fel kellene olvasni annak a tizenhat szülõnek a nevét, akinek volt képe
kérvényezni a magyarórákat. Hasonló feszültségekrõl számoltak
be Gajdárról is. Az állami iskola vezetõsége hosszan bizonygatta, hogy képtelenség
a magyart anyanyelvként tanítani az ottani iskolában, mivel ott nincsenek sem magyarok, sem
magyar anyanyelvûek. A magyar tanítók elmondása szerint május 9-én a falu
polgármestere villámlátogatást tett az iskolán kívüli magyarórák
helyszínén, majd a gyerekek elõtt megfenyegette tanáraikat (Farkas Ferencz Endrét
és Gabriellát), hogy ha hétfõig nem bizonyítják tevékenységük
legális voltát, rendõri erõszakkal fogja felszámoltatni az iskolán kívüli
magyar tevékenységeket. 2007-et írunk, egy európai uniós tagállamban…

Szentostya
és galuska.
Lackó Maricsika díjnyertes énekes csodaszép népdalával kezdõdött
a szentmise. Ezután a lujzikalagori születésû, Gyimesbükkrõl „hazalátogató”
Salamon atya celebrált misét. Prédikációjában megjegyezte: a ma felszentelt
ház megszentelése az összefogás és az összetartás jelképe.
Idézte II. János Pál pápa szellemi hagyatéknak szánt mottóját:
Ne féljetek – ápolni a csángó kultúrát, az anyanyelv megõrzését.
A közösség négy fontos megtartó erejeként a templomot, az iskolát,
a közösség hagyományait, valamint a gazdasági élet fontosságát
emelte ki – utalva az egykori Kalot mozgalom eszméire.
A magyar nyelvû imádságokat szemmel láthatóan nem ismerték a falubeliek.
A közös imádságoknál csak a vendégek kórusa hallatszott. Az egész
misét némán nézték végig a lábnyikiak. A fejekben valószínûleg
ott zengett a megszokott, mindennapi román változat, de azt illembõl magukban tartották.
A gyerekekkel az ünnepi alkalomra az új iskolában taníttatták meg az Úr
Imádságát és a Hiszekegyet. A szentostyáért is csak a legöregebbek
és a vendégek járultak a pap elé. Talán a várható kiadós
ebédhez tartogatták a helyet.
A szentmise után Hegyeli Attila kétnyelvû köszönetnyilvánításában
kiemelte a moldvai magyar oktatásban részt vevõ tanítók eddigi munkáját,
akiknek a fáradozását mindennél fontosabbnak tartotta, majd felidézte a lábnyiki
anyanyelvi oktatás történetét. A kezdetekben a magyarórákat egy házikó-iskolában
tartották. Manapság a legrégebben itt tanító Orbán Attila – szinte szó
szerint – állja a sarat. Három éve kezdte, biológia szakos tanári diplomával.
Az állami és a magyar iskolában is tanít nyolcadik osztályig. Sütõ
Zsuzsa „tanító néni” pedig Magyarországról jött, és lassan egy éve
foglalkozik az elemistákkal. Hegyeli beszédében emlékeztetett arra, hogy a ház
csak egy keret, mely pusztán hideg anyagból lett, és akkor válik élõvé,
ha lélek költözik bele, ha megtelik gyerekekkel. A ház mindenekelõtt a lábnyiki
gyerekeké, számukra épült. Ezt hangsúlyozta a tervezõmérnök
Kanadából érkezett üzenete is, amelyet Hegyeli olvasott fel a jelenlévõknek.
A felszólalók köszönetet mondtak a ház felépítésében
közremûködõknek, elsõsorban Varga Imre magyarországi vállalkozónak,
aki több millió forinttal támogatta a munkát. Az iskola falán elhelyezett köszönetnyilvánító
táblán állami intézmények nevét nem találtam.

Éhroham.
Az
ünnepi beszédek zárásaképpen a sztárvendég, a világhírû
Mandache Aurel moldvai népzenész hegedûs idézte fel a régi hangzásokat,
közben az udvaron felépített alkalmi asztalokhoz invitálták a vendégsereget.
Az esõ elállt. A zárótaps után a házat a gyerekek kerülték
meg leghamarabb, így nekik jutott a leggazdagabban megpakolt asztal. Az idõsebbek együtt sodródtak
a fürgébbekkel, így az étkezõ rész hamarosan vásári sokadalommá
hízott. Az étvággyal nem volt gond. Aki bátortalanabbul közelített az ennivalóhoz,
azt pálinkával kínálták a vendéglátók. Mivel Lábnyikban
ismeretlen az elhízás, a túlsúlyosság, sok biztatásra nem volt szükség.
A helyiek kétszeres mennyiségû étellel készültek, mindenki annyit evett,
amennyit kívánt. Pontosabban, amennyi belefért, vagy egy kicsit még annál is
többet. A tervezett szervírozás is értelmét vesztette. A jóllakottság
érzése hamar kiült az arcokra. Aki már nem bírt többet enni, azt helyi borral
kínálták.
A hegedûs bácsika egyedül maradt az alkalmi színpadon, a szintetizátoros pedig
úgy érezte, eljött az õ ideje. Bár a megbízatása csak a mise idejére
szólt, feltekerte a hangszabályzót, a dobgép és a billentyûk közé
csapott, és elöntötte a tájat a dübörgõ „kortárs-folk” zene. Efféléket
minden lakodalomkor lehet hallani errefelé. A fiatal zenész hallhatólag erre specializálódott.
Az elsõ percekben még párosan szólt a hegedûvel, de a decibelek végül
elfojtották a vékony hangokat. Sokan, szinte reflexszerûen táncolni kezdtek a pörgõ
ritmusú zenére, és az összkép pillanatokon belül fergeteges lakodalommá
alakult át. Galuskás tányérok keringtek kézrõl kézre a fejek felett,
folyt a bor, a pálinka, a szinti-zene, nagy körökbe csoportosulva beindult az össztánc.
Csak a võlegény és a menyasszony hiányzott. Az öreg hegedûs pedig megérezte,
eljött az õ ideje. Gyorsan tányért kapott kézbe és a még étkezõk
közé vetette magát. Ennivaló bõven maradt. A szervezõk pedig lassan eszmélni
kezdtek: ez végül is egy iskolamegnyitó ünnepség, vagy mi! Rövid szóváltás
után ismét a prímásé lett a mikrofon, de a késõbbiekben megint
folytatódott a zenei korszakok harca. Egyik percben hegedût, másikban vegyesen, utána
„tisztán” hallhattuk a gépzenét, míg végül határozott, ellentmondást
nem tûrõ mozdulattal a hangszerbõl kivezetõ hálózati kábel végét
nyújtották át a lagzi-zenésznek: gátá! Maradt Mandache Aurel autentikus
rétegzenéje. Ehhez idomult a közönség is. Mivel más marasztaló esemény
már nem maradt, a vendégsereg nagy része jóllakottan hazaszállingózott
a szintetizátorossal együtt. Emészteni otthon is lehet. A hegedûs maradt, tetszett a társaság
is. Érezte, azért még vannak, akiknek játszhat. Mellé késõbb megérkezett
a Kalagor együttes kobzosa, Csibi Szabolcs is a hangszerével együtt, így a gyerekekkel
és néhány felnõttel igazi, meghitt moldvai táncházat teremtettek az iskola
udvarán. Hegyeli Attila, az MCSMSZ oktatási programfelelõse a táncmulatság alatt
egy hintaszékkel lépett elõ, teljesítve az itt tanító Orbán Attila
régi kívánságát és megköszönve eddigi munkáját.
Nagy volt az öröm, a meglepetés. Késõbb a Riport krónikása is kipróbálta
a széket, de a túl nagy hátralendülésbõl tótágas lett, a
helyiek nagy mulatságára.

Ceausescu
jóslata.
Sötétedéskor már csak a többi csángó falu oktatói maradtak
kis szakmai eszmecserére. Ekkor nyílt alkalmam a mindig mosolygó öreg hegedûssel
is beszélgetni: elmondta, hogy Japántól Amerikáig már bejárta az egész
világot, több nyelven is megérteti magát. Kedvenc országai: Hollandia és
Magyarország. Az elõbbit a gazdagságáért, az utóbbit az asszonyaiért
szerette meg. Miközben vizesbögrébe kólát töltött (egy korty alkoholt
sem ivott egész este), elmesélte, hogy 1986-ban éppen Marokkóban játszott, ahol
személyesen Nicolae Ceausescuval is találkozott. Ceausescu barátságosan a vállára
tette a kezét, és azt mondta: „Tovarasul Aurél! Három év, és túl
leszünk a nehézségeken.” Hát, történt, ami történt, végsõ
soron igaza is lett… Az öreg kólás poharát szorongatva szomorúan néz maga
elé: „Akkor volt munka, most semmi sincs, csak szegénység.” Azzal bánatosan fenékig
üríti a poharat.
Közben az asszonyok eltakarították az ünnepség nyomait, a szentképek lekerültek
a kerítésekrõl, a tányérokat magas oszlopokba gyûjtötték,
a maradékot nagy tálba seperték.
Kormos, az iskola házõrzõje az ételmaradékok alapján ítélve
eddigi életének legszebb estéjére készülhet. Eljött az õ ideje
is. A messzirõl jött vendégek távolodó autózajával pedig elcsendesült
a táj.


Erdélyi Riport 2007.05.24.